Jumaat, 9 Disember 2011

Suratan kehidupan...

Assalamualaikum.w.t

Smoga Allah merahmati kalian..

lama juga tidak menulis di laman ini... kadang-kadang kekangan masa
yang menjadi halangan untuk menaip di laman ini.. mencari ruang untuk berpuitis di sini. hehe..

mudah-mudahan perkongsian dan penulisan ini mampu memberi
1001 senyuman bagi yang berduka,
1001 kelapangan bagi yang berkesempitan,
&
1001 keceriaan bagi yang bermasalah,

ingat walau beribu kita bermasalah, biarlah ia hanya berada di jiwa kita
kerana itu mungkin akan membuat orang di sekeliling kita bahagia,
namun jika kita menunjukkan permasalahan kita, pasti ada orang di sekeliling kita
turut sama berduka di atas kesusahan kita.

coretan kali ini saya ingin kisarkan mengenai pepatah orang dahulu kala :
kata mereka : "terlajak perahu boleh di undur,
terlajak kata buruk padahnya".

oleh kerana lidah tidak bertulang, gusi tidak sekeras gigi.
maka kita sebagai manusia tidak pernah lari dari melakukan kesilapan
&
kekhilafan terhadap sesama insan bermula dari celiknya mata, sehinggalah terpejamnya mata
tatkala malam menjelma.


tetapi sejauhmanakah kita bermuhasabah di atas apa yang telah kita lakukan sepanjang hari.
setiap kekhilafan yang kita lakukan akan di catit oleh Malaikan Raqit & Atiq
yang tidak pernah lekang dari menulis setiap perbuatan kita di sepanjang hari.


kadang-kadang saya hanya mampu berkata-kata.
menasihati anda semua, menulis untuk di baca dan di nilai di sisi anda,
namun saya juga tidak lekang dari melakukan kesilapan dan kekhilafan terhadap sesama manusia.

namun sebagai manusia saya seharusnya memiliki sifat lembut yang mudah untuk menyesali
di atas segala kekhilafan dan kesilapan yang dilakukan.

hari ini saya telah menyebabkan sahabat yang saya sayangi terguris hatinya
akibat daripada sikap saya yang tidak menjaga lidah yang tidak bertulang ini.
sesungguhnya satu penyesalan timbul dalam diri saya akan perkara ini.

saya tidak dapat melentur lidah ini, kerana hakikatnya ia sememangnya lembut.
saya tidak dapat mengeraskan gusi sebagaimana gigi, kerana gusi diciptakan lembut untuk menjadi tapak kepada gigi, tanpa gusi gigi tidak lekat di tapaknya.

saya hanya mampu melembutkan lidah ini dengan
secebis ungkapan maaf yang lahir tulus dan ikhlas dari hati kecil ini.
saya cuba pastikan bahawa lidah ini tidak mengulangi lagi perbuatan yang sama
untuk masa-masa yang akan datang.

itulah orang kata, "buat berpada-pada, buat jahat jangan sekali".

maafkan aku wahai sahabat. tanpa mu aku tidak mengenali diri ini siapa.
tanpa mu aku terasa dunia ini sepi.
tanpa mu aku merasakan bahawa diri ini sendiri.
namun aku bersykur kerana Allah hadirkan kamu untuk menyedarkan aku
erti sebuah kasih sayang dan erti secebis pesanan dan peringatan
agar aku terus berada di jalan Mu yang benar.

aku juga bisa belajar erti persahabatan yang sejati..

Massalamah wailallliqak.

syukran Jazilan ya akhi wa ukhti..
(jasa mu dikenang)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan