Selasa, 16 November 2010

coretan di pagi aidil adha.


detik demi detik masa berlalu, setipa jam yang di rindui terus menerus meninggalkan kita semua tanapa menoleh sekali pun ke belakang. dalm sedar atau tidak kita telah menyambut hari raya aidil adha buat kali yang sberapa dah. saya pon dah lupa, sbb terlalu lama kita menyambut hari raya korban? namun adakah kita sedar erti d sebalik sebuah pengorbanan?

pengorbanan kita sebagai seorang yang beragama islam, pengorbanan kita sebagai seorang hamba Allah. pengorbanan kita sebganai seorang anak kepada ibu bapa kita. pengorbanan kita kepada masyarakat dan negara? sedarkah kita dalam sebuah pengorbanan yang kita lakukan itu terkandung hikmah-hikmah yang tertentu yang senantiasa kita tidak pernah untuk berfikir mengenainya.

apa yang ingin saya bicarakan di sini ialah, erti sebuah pengorbanan kepada Allah s.w.t. berapa banyakkah kita telah mengorbankan tidur kita di malam hari demi melakukan ibadat kepada Allah s.w.t?

berapa kalikah kita mengorbankan masa kita untuk menunaikan seolat kepada Allah sebagai tnada kesyukuran kita kepada-NYA?

kita sentiasa sudi dan sanggup dalam melakukan pengorbanan dalma hal-hal yang tikda berkaitan dengan Pencipta kita yang Maha Kuasa.

sebelum saya mengakhiri coretan saya pd pagui aidil adha ini. saya ingin mengajak semua saudara saya yang melayarai laman saya ini untuk kita sama-sama berfikir, betapa kerdilnya diri kita di sisi Allah Yang Esa : saudara ku, jika kamu menjadi seorang ketua atau majikan, adakah kamu akan membayar gaji kepada pekerja kamu yang tidak pernah kamu kenali, dan pekerja mu itu juga tidak pernah mengenal kamu? sudah pasti tidak kan? begitu juga dengan Alla s.w.t, jk kamu tidak mengenali-NYA, masakan dia akan memberi segalanya kepada kamu. tahukah kamu apa itu erti menegnal Allah? sama-sama kita mencari menuju keredhaan Allah.

salam aidul adha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan